Pozadí Norn, Asura

Informace:

Raid je pro 10 členný squid tým.

Jedná se o nejtěžší výzvu ve hře pro PvE hráče.

Lze splnit pro daný účet pouze 1x týdně. Restart je každé ponděli v 09:30.

Pro zájemce je povinné dostavit se na Discord, alespoň na poslech pokynů leadra, který aktuálně vede raidy.

Tento velitel uvede svou polohu ve hře a připojíte se do squadu, kde budou uváděny důležité informace.

Vše je vždy vysvětleno před každým bossem.

Magnetite Shard a Gaeting Crystal lze získat od každého max. 150ks/týdně.

Legendary Insights je za každého bosse.

V případě selhání využijte rychlejší ukončení tahu pomoci příkazů:

/resign, /surrender, /concede, /forfeit, /gg, /qq, nebo /ff.

Pro snadnější přístup do raidu využijte na jihu Lion's Arch Aerodrome

Autor:

Wargern / rchristianhk.3914

Nápověda:

Pod značkou +/- se skrývá obsah

Čára

Raid

Raid Boss
Raid ikona

Forsaken Thicket: Spirit Vale

Vale Guardian
Gorseval the Multifarious
Sabetha the Saboteur
Čára

Forsaken Thicket: Spirit Vale

Obrázek +/- Boss +/-

Vale Guardian

Video:

Mechaniky:

Green – Zelené aoe, které guardian spawnuje. Při dopadu způsobí každému hráči dmg odpovídající zhruba 90% celkových životů hráče. Dá se vyrušit tak, že v době dopadu v zeleném kruhu stojí minimálně 4 hráči.

Blue aoe – modré Aoe, které boss spawnuje pod hráči. Samo o sobě nedává veliký dmg ale portne hráče na náhodné místo v aréně. To v kombinaci s dalšími mechanikami může velmi rychle způsobit wipe party. Toto aoe může portnout i tanka a to vede ke ztrátě dmg pro celou partu. Na vyblokování se dá použít aegis, distortion nebo evade.

Seeker – Rudý air elementál s aoe kolem sebe. Vždy se bude snažit dostat ke skupině a dmg, který aoe kolem seekera způsobuje, dostane každého do downedu velmi rychle. Je potřeba je imobilizovat nebo odhodit od party (obvykle práce druida ale můžou pomoci i ostatní classy). Po krátkém časovém úseku seeker zmizí a na předem fixních místech se objeví další. Do druhého splitu jsou v aréně 3 seekeri (jeden na každé platformě), po druhém splitu se přidává ještě jeden, který se spawnuje přímo uprostřed arény. Během splitů se vyskytují pouze u červeného obelisku.

Split – Boss se na 66% a 33% životů stane nezranitelným, poběží doprostřed arény a rozdělí se na 3 barevné guardiany – zelený, modrý a červený – stejně jako v eventu. Každý se spawne v jedné třetině arény a dá speciální buff lidem, co stojí na stejné třetině arény. Každý guardian má kolem sebe auru která dává zvýšený dmg lidem s jiným buffem. Po jejich zabití je potřeba breaknout jejich bar (1000 breakbar dmg). Nezapomeňte, že na červeného guardiana funguje pouze condi dmg.

Floor – Po první splitu se rozzáří první část platformy (začíná u zeleného pylonu), a postupně bude rotovat a rozsvěcet vždy jednu třetinu. Na této plošině budou hráči dostávat dmg a je nutné dávat si pozor na dopadající zelené Aoe. Kombinace dmg ze zeleného aoe a stání v zářící třetině je rychlou cestou do downedu a ressovat v této části je velmi obtížné. Po druhém splitu začnou zářit dvě třetiny arény (začíná zelená a modrá část) a tím zůstává pouze jedna třetina arény bezpečná pro boj.

CC fáze – po prvním splitu se boss pravidelně (zhruba každých 30s) zastaví a začne zasypávat okolí malými aoe. V tu chvíli je potřeba breaknout jeho breakbar (2000 breakbar dmg). Musíte ho breaknout co nejrychleji protože nechcete, aby zároveň s tímhle útokem zasáhla vaší partu dopadající zelená, a zároveň se v poslední fázi potřebujete pohybovat (krom jedné možné taktiky).

Možné taktiky:

Chození zelených

Nejstarší a v podstatě už nepoužívaná taktika. Přiřadíte hráče, kteří mají na starosti chození do zeleného aoe (minimálně 4, lepší je 5) a během fázi se posouváte a snažíte se vyhnout svítící podlaze. Tato taktika se přestala používat, protože pokud lidi nestihnou dojít do zelené včas tak je wipe téměř jistý a navíc to celý boj bolestivě natahuje (skupina chodící zelenou nemá téměř dmg protože je značnou část boje bez boonu a musíte se neustále přesouvat). Také vás lehce může wipnout CC bar kdy boss může dát zelené aoe na platformu kde svítí podlaha a tak dále. Zbytečně riskantní taktika bez výhod.

Overheal

Momentálně nejpoužívanější taktika. Je relativně jednoduchá v principu nicméně vyžaduje, aby každý člen skupiny zvládl mechaniky a pochopil průběh boje + je tu kladen vyšší důraz na healery a tanka. Je to také taktika, kterou uvidíte v mém videu.

Boj začnete na hraně dvou třetin platformy (běžně mezi modrou a červenou) z důvodu přesouvání při svítící podlaze a taky proto, že se parta ve split fázích rozdělí mezi modrého a červeného guardian. Posledního z guardianů přivede druid nebo jiný support ke skupině na modré části. Během boje v prvních dvou fázích se přesouváte pouze v případě svítící platformy, jinak maximalizujete dmg a druidi drží stranou seekery – odhazují je pomocí glyphu a nebo používají entangle. Před každým zásahem zeleným aoe je potřeba mít partu vyhealovanou na max a okamžitě po dopadu začít healovat a dostat partu na maximum (seeker, port nebo i autoattack od bosse může hráče dorazit). Tank (obvykle chrono) musí další útok po dopadu vyblockovat nebo v případě chrona použít distortion na zelené aoe aby se vyhnul dmg.

V poslední fázi se taktika mírně změní. Musíte se přesouvat při každé změně svítící podlahy a přibývá další seeker na kontrolu. Nicméně pokud není zelené aoe v bezprostřední blízkosti tak se stále neřeší a snažíte se ukončit boj co nejrychleji. V této fázi znamená failnutí modrých aoe téměř jistou smrt hráče. Pozor na CC na bossovi, rychlé přesuny a kontrolu seekeru. Pokud jde někdo downed mimo partu a není to tank tak je lepší nechat ho umřít a dokončit boj bez něj. Při ressování pravděpodobně zemře víc lidí.

Mid overheal

Tato taktika je používaná hlavně try-hard skupinami a static partami. Taktika je velmi podobná klasické overheal taktice s tím rozdílem, že se boss za celou dobu nepohne ze svého spawn pointu. Obvyklý je tu pouze jeden healer (a to často condi healer) a počítá se s tím, že se dosáhne splitu dřív, než skončí entangle, který drží seekery v bezpečné vzdálenosti. Také by neměla dopadnout více než jedna zelená za fázi a celkově celý encounter by měl být tak rychlý, že mechaniky téměř neuvidíte. Pokud chcete vidět tuto taktiku v akci tak doporučuji vyhledat si world rekordy zabití vale guardiana. Nedoporučuji tuto taktiku zkoušet pokud nemáte skupinu lidí, co perfektně zvládají mechaniky a zvládnout dát benchmarkový dmg.

Gorseval the Multifarious

Video:

Mechaniky:

Slam – Gorseval udeří do země a všechny v okolí odhodí. Je to vždy třetí útok v řadě a pro maximalizaci dmg je dobré použít aegis nebo stabilitu na vyblokování každého slamu.

CC – Gorsevall skočí doprostřed arény a začne mlátit do země. V tu chvíli je možné ho breaknout nicméně dávejte obrovský pozor s dmg protože dokud není breaknutý tak každý váš hit do bosse vám sebere 700-800hp a není těžké se během pár vteřin umlátit. Také během CC boss pokrývá části arény černým aoe, které vybuchuje. Každý takový výbuch vezme lidem co v aoe stojí 90% životů a hráč dostane 25 stacku vulnerability (+25% incoming dmg) takže více než jeden výbuch pravděpodobně nepřežijete. Stát mimo aoe není těžké – v prvních 2 fázích jsou první dvě aoe dál od gorsevala a okolo něj se dá stát bezpečně. V poslední fázi se pořadí obrátí a první dvě aoe jsou v bezprostřední blízkosti bosse, takže ustupte a po druhém výbuchu tam skočte a dejte CC. Finální výbuch pokryje vždy celou platformu.

World eater – Boss se zastaví a začne castit aoe přes celou platformu. Ve chvíli kdy se aoe dotkne okraje platformy tak Gorseval zabije každého na platformě. Je nutné bosse fáznout nebo zabít před dokončením tohoto útoku nebo použít jeden ze 4 updraftů v rozích arény (pozor každý lze použít pouze 1x). Krom hráčů tento útok zabije i všechny přivolané spirity a za každého dá bossovi +10% dmg.

Přivolávání spiritů – Gorseval si během boje bude přivolávat 4 spirity na pomoc. Tuto mechaniku dělá po každém CC a malý spiriti dokáží být velmi otravní. Nejjednodušší způsob jak se jich zbavit je přitáhnout je pod bosse a umlátit je zatímco tlučete do bosse. Pokud budete nuceni použít updraft tak nezapomeňte na buff který tím gorsevalovi dají (10% dmg všemi útoky za každého takže pokud tam necháte všechny tak +40%).

Spectral prison neboli vejce – tato mechanika se objevuje pod 33%. Mechanika přezdívaná eggs neboli vejce funguje tak, že pod každým hráčem se objeví malé aoe a pokud v něm někdo zůstane tak je chycen do vajíčka a musí se z něj vymlátit ven pomocí special action tlačítka. A vzhledem k tomu, že celý boss je o maximálním dmg tak mít několik vteřin část party nepoužitelnou (nehledě na to že se hráč ve vajíčku nemlže hýbat) znamená velké riziko wipu. Nelze je dodgnout ani blocknout musíte z nich odejít než se aoe aktivuje.

Split – na 66% a 33% se boss tane nezranitelným a přesune se na prostředek arény. U každého updraftu (i u již použitých) se objeví spirit a zamíří ke Gorsevalovi. Pokud k němu dojde jediný spirit spustí se world eater a není možné bosse dmgovat takže je to v podstatě wipe. Nejlehčí způsob jak tomu zabránit je nechat partu jednoho po druhém zabít a když se přiblíží ke Gorsevalovi tak druid použije entangle, aby je na nějaký čas zastavil.

Spectral darkness – tato mechanika začne po prvním splitu. V aréně se budou spawnovat orby s malým aoe kolem sebe a postupně se budou rozrůstat. Sami o sobě nedávají dmg ale dávají debuff který snižuje váš dmg a zvyšuje váš veškerý incoming dmg. Jinými slovy neděláte nic a jen umíráte. Proto je potřeba tyto orby ničit na dálku pokud hrozí, že by vám stály v cestě nebo že by vás tam mohl Gorseval odhodit. Pokud už ten debuff dostanete tak zničte dvě spectral darknessy a z každé vám vypadne zlatý orb. Dva tyto orby stačí na odstranění debuffu.

Taktika:

Slow CC vs Fast CC

Existují dvě taktiky, které se běžně praktikují. Jediný rozdíl mezi nimi je v rychlosti s jakou CCckujete bosse. Pomalé CC vám dávají více času na dmg ale zároveň je tu větší riziko, že se hráči sami zabijí o retaliation na bossovi (který nelze odstranit). Celý boss fight probíhá tak, že tank drží bosse zády k partě, snaží se spolu s druhým supportem (obvykle chrono nebo firebrand) dávat aegis na každý slam a přitáhnout do hitboxu bosse malé mobky co se po CC spawnují. Během split fáze se může parta rozdělit na dvě skupiny a zabíjet každá 2 spirity, nebo můžete jít všichni společně a zabít je jednoho po druhém. Hlavní je aby druid ve chvíli kdy jsou všichni spiriti blízko u Gorsevala dal entangle a jiné immobilize pokud je to nutné a tím jim zabránil ve spuštění world eateru.

V poslední fázi je na rozhodnutí commandera jestli je nutné využít updraft. Pokud nemáte dostatečný dmg tak je to bezpečnější cesta ale nezapomeňte vyčistit předem cestu k jednomu z updraftů od spectral darkness. Hned po CC běžte k updraftu a zničte stěnu, která vám blokuje cestu, ale se skokem čekejte, dokud není world eater téměř nabitý. Pokud skočíte moc brzo je možné, že updraft zmizí dřív než world eater skončí a vy tak buď zemřete na world eater nebo na pád z platformy. Krátce po návratu následuje další CC fáze a poté musíte bosse dokončit. Pravděpodobnost toho, že by jste se zvládly skrz spectral darknessy dostat na další updraft je téměř nulová a navíc v tuto chvíli jste již nebezpečně blízko enrage timeru.

Pokud v poslední fázi věříte v dostatečný dmg tak updrafty a spectral darkness můžete ignorovat a hned po CC spustit maximální dmg. Nezapomeňte na Spectral prison (vajíčka), protože ty dokáží snížit dmg značně a nenechte se Gorsevalem nebo spirity odhodit do darkness.

Sabetha the Saboteur

Video:

Mechaniky:

Kiting – kitování znamená držet se dál od bosse a řešit specifickou mechaniku. V tomto případě se jedná o Aoe, které Sabetha pravidelně střílí po hráči co je nejdál a které na zemi zanechává nepříjemné ohnivé AoE. Pokud by bylo v partě tak by hráči velmi rychle umřeli. Je tedy potřeba, aby byly dál od bosse, kde nikoho neohrožují. Pokud chcete maximalizovat užitek kitera tak doporučuji zvážit možnost použít jako kitera buď condi druida nebo scourge s epidemikem. Zároveň pokud je kiter zkušený tak dokáže řešit každou sapper bombu a tím usnadnit práci ostatním a ujistit se, že každá bude správně hozena.

Sapper bomb – zelená bomba, kterou dostane člověk na západní části platformy krátce po spawnutí kanonu. Kiter může tuto zelenou bombu brát úmyslně, aby ulehčil práci dps classam. Tato bomba slouží k vystřelení člověka na kanon (její využití můžete vidět v pre eventu k Sabethe), který jinak bude ničit platformu. Bomba na hráči zůstane 5s a během té doby musí využít special action key na její hození jinak zmizí a s ní i vaše šance bez problému řešit kanony.

Cannons – kanony se spawnují každou půl minutu (začíná v 8:30 na jižní části) a začnou zasypávat ¼ platformy Aoe střelami, které dávají značný dmg hráčům a platformě (která se může eventuálně rozpadnout a zabít celý squad). Pokud jdete na kanon tak dostanete debuff který vám brání jít na další, proto se vždy 2 hráči střídají v chození na kanony (obvykle referovaní jako 1-3 a 2-4 podle prvních 4 kanonu). Čas a pozici pro kanony máte zde.

Časový přehled kanonů

Flamewall – Sabetha vytvoří ohnivou stěnu mezi sebou a okrajem platformy a postupně se otočí o 360 stupňů. Tato stěna dává instakill a nedá se dodgnout ani blocknout. Je potřeba před ní utéct. Sabetha vždy řekne Burn, burn než začne flamewallu takže i mimo platformu na kanonech můžete lehce zjistit, že začíná.

Timed bomb – tuto velkou bombu dostane člověk nejblíže bossovi. Je to velké aoe které výbuchem vezme značnou část životů všech hráčů. Je potřeba s touto bombou odejít od party, než vybouchne. Do 50% bosse je vždy jedna timed bomba pod 50% jsou 2. Pokud obě vybouchnou na partě tak je parta velmi pravděpodobně mrtvá.

Adds – během boje se budou spawnovat mobky. Jsou celkem tři druhy: Sapper, Thugs, Arsonists. Sapper poskytuje bombu na vyhození lidí na kanon, thugs vás můžou odhodit, takže extrémní pozor při flamewalle nebo při chození na kanon a Arsonists se vás pokusí spálit plamenometem. Všechny tyhle mobky se dají lehce vyřešit pullnutím k Sabethe a jejich zabitím, případně epidemikem od scourge kitera.

Heavy bomb – během fází, kdy Sabetha odejde a nahradí ji miniboss se začnou spawnovat velké bomby na platformě. Každá má timer, a pokud bouchne, způsobí obrovský dmg platformě. Supporti by je měli odstraňovat, na což stačí k ní přiběhnout a dát interakci.

Kernan, Knuckless, Karde – 3 minibossové kteří se spawnují každých 25% Sabethy. Sabetha vždy zmizí a na jejím místě se objeví jeden z bossů. Na 75% je to Kernan, na 50% Knuckless a na 25% Karde. Sabetha se vždy vrátí po uplynutí časového intervalu nebo pokud dostanete minibosse na 20% a začíná vždy flamewallou mezi severním a východním kanonem.

Kernan – Speciální útok Kernan je střelba z jejích pistolí do jednoho směru. Vystřelí postupně 3 AoE útoky, které se rozšiřují a dávají větší dmg. První je relativně úzké aoe s malým dmg, prostřední vás už bude trochu bolet a trefí tak jednu osminu platformy a poslední vás může lehce poslat na zem a zasahuje čtvrtku platformy.

Knuckless – jediná část boss fightu kdy jsou potřeba CC. Knuckless se rozpřáhne kladivem a naskočí mu breakbar (1000 breakbar dmg) a pokud není včas breaknut tak celou partu vyhodí do vzduchu a na okraj platformy. V kombinaci s flamewallou nebo v případě kitera/člověka na kanonech to múže lehce vést ke smrti.

Karde – poslední a zdaleka nejnebezpečnější boss. Karde má plamenomet kterým pálí před sebe a tento útok dokáže ve vteřině poslat hráče downed. Zároveň s tím spawnuje po aréně malé turetky, které střílí po platformě a které dávají cca 2k dmg na hit. Doporučuji mít buď předem vybraného člověka co je zničí, nebo je epidemikovat kiterem.

Platform crush – pod 25% se objeví tato nová mechanika. Lehce by se dala popsat jako hroutící se strop. Na platformu budou dopad malé Aoe, které dávají dmg. Nejedná se o mechaniku, která by vás mohla lehce wipnout ale je dobré nestát v dopadajících troskách.

Taktika:

Před bojem si jasně určete, kdo dělá který kanon a kdo je v případě záloha, kdo je kiter a jestli dokáže řešit zelené bomby. Při boji dávejte velký pozor na Timed bomby a ať s nimi neskočíte na kitera. Pokud někdo padne okamžitě resujte, protože může přijít flamewalla, která ho dorazí. Sledujte, kde se objeví kanon a buďte připraveni tam okamžitě skočit, pokud je to vaše práce. Jinak maximalizujte dmg a neměli by jste se setkat s problémem. Žádná komplexnější taktika tu není, stačí nefailovat timed bomby a kanony a máte výhru téměř jistou. Nezapomeňte na přitahování mobek a heavy bomby. Je na comanderovi rozhodnout kdy už nehrozí rozpadnutí platformy a kdy můžete nechat kanony a jít maximální dmg (osobně doporučuji pod 10% bosse pokud má platforma dost životů).

Krystal řádek 1